maandag 21 maart 2016 - 18:49

De aanleg van 2 kilometer fietspad en een fiets-voetgangersbrug en een voetgangersbrug over een boezem lijkt op het oog geen ingewikkelde klus. Maar schijn bedriegt. Voor het werk in de zompige veengronden is het prettig om met mannen uit de polder te werken.


Foto: Cobouw

De fietsverbinding tussen de plaatsen Ottoland en Groot-Ammers in de Alblasserwaard voorziet in een grote behoefte. Het fietsverkeer en het zware landbouwverkeer zitten elkaar regelmatig in de weg op de smalle polderwegen. Maar een nieuwe route is op deze plek niet zomaar gemaakt, zegt projectleider Pieter van der Leer van advies- en ingenieursbureau Adcim, dat de directie voerd over het project. “Het is een civieltechnische uitdaging om dit fietspad aan te leggen. Het ligt op een kade, die zijn waterkerende functie moet behouden. Maar in deze veengrond kun je niet zomaar wat zand en asfalt storten. Je moet rekening houden met zettingen en instabiliteit van de kade. Daarom is gebruikgemaakt van een lichtere zandsoort van ketelzand en is ervoor gekozen om geen asfalt te gebruiken, maar betonplaten die met kunststof strips zijn verbonden, zodat ongelijke zettingen opgevangen kunnen worden.”

Voor het werk werden daarom voor de brug en het fietspad aannemers gezocht die met die problematiek kunnen omgaan. “Je hebt toch gebiedseigen mensen nodig die ervaring hebben met het werken in deze grond.” Volgens Van der Leer is het daarom niet vreemd dat de beide aannemers uit dezelfde polder komen. “Ze begrepen dat het eigenlijk niet mogelijk is om het materieel over die kade te sturen. Zij kwamen met de oplossing door alles over het water te doen.”

Logistiek

Het betekende wel een flinke logistieke operatie. “De bruggen zijn geheel prefab en in drie delen per schip aangevoerd en in elkaar gezet. Maar ook alle materialen, de klei, het zand en de betonplaten voor het fietspad zijn op die manier vervoerd.”

Van der Leer is vooral trots op de bruggen die hij samen met collega’s ontwierp. “De vorm was op zich een logisch gevolg van de eisen voor de breedte en de doorvaarthoogte, maar ik vind die hoge ronde vorm ook gewoon mooi.”



Project : aanleg fietspad en fiets- en voetgangersbruggen tussen Groot Ammers naar Ottoland
Opdrachtgever : Waterschap Rivierenland
Ontwerp & directievoering : Adcim BV
Aannemer bruggen : Damsteegt Waterwerken BV
Aannemer fietspad: De Kuiper Noordeloos BV



Bron: Cobouw